Σύνθεση σχημάτων στον χώρο

Σύνθεση σχημάτων στον χώρο

Άσκηση σύνθεσης σχημάτων στον χώρο. Μια απλή άσκηση κολλάζ ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν τη λειτουργία των σχημάτων στον χώρο και τις μεταξύ τους σχέσεις. Επίσης οι μαθητές εξασκούνται και μαθαίνουν να μην εστιάζουν το βλέμμα τους μόνο στο σχήμα που επεξεργάζονται αλλά και στον γύρω χώρο.

Οι μαθητές επιλέγουν έγχρωμο χαρτί  διαστάσεων 8 επί 20 εκ. Κόβουμε σε μικρότερα σχήματα. Κάνουμε πέντε κοπές, κάθετες και οριζόντιες, ώστε να προκύψουν έξι ορθογώνια σχήματα διαφορετικού μεγέθους.

Ρίχνουμε τα σχήματα στον χώρο με στόχο να δημιουργήσουμε σύνθεση με αυτά. Πριν ξεκινήσουμε να μετακινούμε τα σχήματα, αναζητώντας τη θέση τους στον χώρο, πρέπει να αποφασίσουμε τον τρόπο οργάνωσης, δηλαδή να επιλέξουμε τις βασικές γραμμές που θα διατρέχουν τη σύνθεσή μας.

Άσκηση σύνθεσης σχημάτων στον χώρο – Τρόποι σύνθεσης

Η παραπάνω σύνθεση καθορίζεται από έναν οριζόντιο και ένα κάθετο άξονα. Η παράθεση των σχημάτων στο κάτω μέρος ορίζεται από μια οριζόντια γραμμή. Το μεγαλύτερο σχήμα στηρίζει δύο άλλα σε μια κάθετη διάταξη, μετατοπισμένη προς το αριστερό μέρος του χώρου.

Για να διαμορφώσουμε τη σύνθεσή μας δεν εστιάζουμε μόνο στα σχήματα αλλά και στον χώρο που προκύπτει από αυτά. Παρατηρούμε πως η παραπάνω διάταξη δημιουργεί σχήματα στον κενό χώρο, ένα τετράγωνο δεξιά και ένα παραλληλόγραμμο στα αριστερά, στο μισό μέγεθος του τετραγώνου.

Στο παρακάτω παράδειγμα τα περισσότερα σχήματα ενώνονται δημιουργώντας ένα ενιαίο σχήμα, το οποίο χαρακτηρίζεται από οριζόντιο και κάθετο άξονα και είναι τοποθετημένο στο αριστερό μερος του χώρου. Ένα μόνο σχήμα είναι αποκομμένο και βρίσκεται επάνω δεξιά.

Σε αυτή τη σύνθεση παρατηρούμε τη σχέση που έχουν μεταξύ τους τα σχήματα. Η θέση του μικρότερου βρίσκεται στα όρια ύψους και πλάτους του μεγαλύτερου σχήματος. Αυτό καθορίζει τη μεταξύ τους σχέση.

Προκύπτει ένα τετράγωνο που ορίζει την ισορροπία της σύνθεσης. Αν φανταστείτε το μικρό τετράγωνο σχήμα τοποθετημένο έξω από το τετράγωνο θα έδινε την εντύπωση ότι θέλει να “φύγει” από το μεγαλύτερο. Αν ήταν τοποθετημένο μέσα στο τετράγωνο θα έδινε την εντύπωση της ένωσης μαζί του.

Αναπτύσσουμε την σύνθεσή μας τοποθετώντας τα σχήματα στο χαρτί μας και μετακινώντας τα. Αποφασίζουμε τους βασικούς άξονες που θα οργανώνουν τη σύνθεσή μας. Αντιμετωπίζουμε τον κενό χώρο που μένει επάνω, κάτω, δεξιά αριστερά ως σχήματα, τα οποία φροντίζουμε να διαφοροποιούνται.